Η μεσογειακή διατροφή αποτρέπει τις ευπάθειες στους ηλικιωμένους

ΔΙΑΤΡΟΦΗ-ΔΙΑΙΤΑ


Σύμφωνα με νέα μελέτη, μια μεσογειακή διατροφή η οποία περιλαμβάνει φρούτα και λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως, όσπρια και ξηρούς καρπούς, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο σωματικής αδυναμίας και ευπάθειας στους ηλικιωμένους, κρατώντας τους υγιείς και ανεξάρτητους καθώς μεγαλώνουν.

Στην λεγόμενη μεσογειακή διατροφή συχνά αποδίδεται μια σειρά από οφέλη για την υγεία, από τη μείωση του κινδύνου καρδιακών παθήσεων έως την προστασία από τη γνωστική παρακμή και την άνοια. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Journal of the American Geriatrics Society, ενισχύει αυτές τις πεποιθήσεις και υποδηλώνει ότι μια τέτοια δίαιτα μπορεί να μειώσει την εμφάνιση ευπάθειας και σωματικής αδυναμίας στα ηλικιωμένα άτομα.


Η κατάσταση της αδυναμίας σχετίζεται με την αίσθηση χαμηλής ενέργειας, απώλειας βάρους και μυϊκής δύναμης και είναι πιο διαδεδομένη στο τμήμα του παγκόσμιου πληθυσμού που γερνά. Εκείνοι που υποφέρουν από αυτό βιώνουν πολυάριθμες ανησυχίες σχετικά με την υγεία τους, όπως πιθανά κατάγματα, αναπηρία, άνοια και τακτικές πτώσεις που μπορούν να συμβάλουν ή να επιδεινώσουν την κατάσταση. Η αδυναμία μπορεί επίσης να μειώσει την ποιότητα ζωής.

Μια ομάδα ερευνητών, με επικεφαλής την Kate Walters, PhD και τον Gotaro Kojima, MD, του University College London στο Ηνωμένο Βασίλειο, εξέτασαν το ενδεχόμενο να μειωθεί ο κίνδυνος αδυναμίας μετά από μια υγιεινή διατροφή. Οι ερευνητές ανέλυσαν στοιχεία από όλες τις δημοσιευμένες μελέτες που εξετάζουν τις συσχετίσεις μεταξύ της μεσογειακής διατροφής και της ανάπτυξης αδυναμίας σε ηλικιωμένα άτομα. Η ανάλυσή τους περιελάμβανε 5789 άτομα σε τέσσερις μελέτες στη Γαλλία, την Ισπανία, την Ιταλία και την Κίνα και αποκάλυψε ότι όσοι ακολουθούσαν με προσοχή τη μεσογειακή διατροφή ήταν κατά γενικό κανόνα περίπου 50% λιγότερο πιθανό να παρουσιάσουν αδυναμία και ευπάθειες σε μια περίοδο σχεδόν τεσσάρων ετών σε σύγκριση με εκείνους που δεν ακολούθησαν πιστά τη συγκεκριμένη δίαιτα.

Η Kate Walters δήλωσε: “Όλες οι μελέτες που περιελήφθησαν χρησιμοποίησαν το Μεσογειακό Διατροφικό Δείκτη για τη μέτρηση των διαφόρων συστατικών της δίαιτας. Η κατανάλωση ελαιολάδου είναι ένα από τα συστατικά αυτού του δείκτη και η πλειοψηφία αυτών που έχουν υψηλή βαθμολογία σε αυτό το μέτρο (στην κλίμακα 6-9 που στα ευρήματά μας παρουσίασαν κατά το ήμισυ τον κίνδυνο να αποδυναμωθούν σε διάστημα σχεδόν 4 χρόνων σε σύγκριση με αυτούς που είχαν το χαμηλότερο σκορ) καταναλώνουν πάνω από το μέσο όρο ελαιολάδου στη διατροφή τους”. Η Walters πρόσθεσε: «Δεν μπορούμε να πούμε από την έρευνά μας ποια συνιστώσα της μεσογειακής διατροφής προστατεύει, αλλά τα συμπεράσματά μας υποστηρίζουν την κατανάλωση του ελαιολάδου ως μέρος μιας μεσογειακού τύπου δίαιτας ως πιθανά προστατευτικό για την υγεία στους ηλικιωμένους “.

Η διατροφή που μελετήθηκε βασίστηκε στις συνήθεις διατροφικές προτιμήσεις των κατοίκων της Ελλάδας και της νότιας Ιταλίας στη δεκαετία του 1960 και περιελάμβανε χαμηλές έως μέτριες ποσότητες κρασιού αλλά χαμηλή σε κορεσμένα λιπαρά και ζάχαρη κατανάλωση. Αυτός ο τύπος διατροφής έχει ήδη συσχετιστεί με πολλά οφέλη για την υγεία, όπως μικρότερη συχνότητα εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων και διαβήτη καθώς και μειωμένα ποσοστά καρκίνου. Στην έκθεσή της η Walters κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η διατροφή θεωρείται ότι διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της ευπάθειας και αδυναμίας και διαπιστώθηκε ότι η μεσογειακή διατροφή μπορεί να βοηθήσει τα ηλικιωμένα άτομα να διατηρήσουν τη μυϊκή δύναμη, τη δραστηριότητα, το βάρος και τα επίπεδα ενέργειάς τους.

Πηγή

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Loading...

Leave a Reply